Winterse soep


Wanneer ik veel pompoenen heb en die heb ik eigenlijk ieder jaar, dan vind ik het gemakkelijk om ze door de helft te snijden, de pitten eruit te halen, de binnenkant in te wrijven met olijfolie of kokosolie en ze een uurtje in de oven te laten garen. Vervolgens schep ik het vruchtvlees uit de schil en daarvan maak ik van alles.


Vandaag een winterse soep met appel en pompoen.

Ingrediënten

Olijfolie, kokosolie of boter
1 grote ui in kleine stukjes
1 koolraap in blokjes
1 grote goudrenet in blokjes
een bosje selderij, fijngesneden
1 kopje rode linzen
vruchtvlees van ongeveer een halve pompoen, kan ook minder, licht eraan hoe zoet je de soep wil hebben
1/2 groene peper fijngesneden
vegetarische bouillon
2 laurierblaadjes
1 theelepel kurkuma
1 theelepel gemalen koriander
1 theelepel zout
water

Gebruik een pan met een dikke bodem. Doe de olie of boter in de pan en laat de ui glanzend worden op een zacht vuur. Voeg de gemalen korianderzaadjes toe, de kurkuma, de laurierblaadjes, roer 1 minuut en voeg daarna de koolraap toe, de appel, de selderij, het pepertje en de linzen. Laat op hoog vuur even bakken terwijl je roert, na een ongeveer 5 minuten voeg je bouillonpoeder toe en vervolgens ongeveer 1 liter water.  Niet teveel, je kunt de soep later altijd nog aanlengen naar smaak. De pompoen is al gaar dus die voeg je toe als de rest van de groenten gaar is. Warm alles goed door en pureer met de staafmixer (eerst de laurierblaadjes verwijderen). Voeg eventueel zout en meer water toe. Dit is mijn favoriete pompoensoep momenteel, de appel en selderij maken de soep hartiger en frisser. Wat is jullie favoriete recept voor pompoensoep?


Reacties

Populaire posts

Het Franse schoolsysteem versus thuisonderwijs

Zelf Miso maken

Россия