Welkom op dit blog over ons leven op Brénazet in hartje Frankrijk! Op dit blog kom je vanalles tegen wat ons bezighoudt.
Waarom zijn de Fransen zo ongelukkig?
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
In de Volkskrant van donderdag 11 februari 2016 een heel interessant stuk over de Franse samenleving. Iets wat je als Nederlander in Frankrijk aan den lijve ondervindt als je kinderen hebt die mee moeten in het Franse onderwijs. Mijn zoon Igor heeft zijn praktijkstage Edelsmit dit jaar in Nederland gedaan. Hij las mij voor wat zijn stagebegeleidster in Nederland had geschreven over hem: "...Igor toont eigen initiatief". Toen dacht ik: is dit nu positief of negatief in de ogen van zijn docenten? In zijn vorige stages kwam telkens weer als minpuntje: Igor spreekt tegen, Igor geeft ongevraagd zijn mening... Lees hier het stuk uit de Volkskrant. Gelukkig dat mijnheer Brulé veranderingen voorspelt, die kunnen wat mij betreft niet snel genoeg komen!
Sociologen
spreken van de French unhappiness puzzle: waarom zijn Fransen minder gelukkig
dan je op grond van hun welvaartsniveau zou mogen verwachten? Omdat hun
vrijheid wordt ingeperkt door een hiërarchische samenleving, antwoordt de
Fransman Gaël Brulé (32), die vandaag in Rotterdam promoveert bij
'geluksprofessor' Ruut Veenhoven op de studie Geography of Happiness. In het
onderwijs domineert de strenge leraar, op de werkvloer wordt de autonomie
ingeperkt door autoritaire bazen. 'Veel Fransen zeggen dat ze tamelijk weinig
controle over hun leven hebben', zegt Brulé, ingenieur en partner van een
bureau voor duurzame architectuur in Parijs.
Toch
hebben Fransen niet minder keuzevrijheid dan inwoners van andere westerse
landen. Ze mogen zelf hun studie, partner en loopbaan kiezen.
'Het
verschil zit vooral in de psychologische vrijheid: heb je het lef en het
zelfvertrouwen om je leven in eigen hand te nemen, om je eigen keuzes te maken,
zelfs als je omgeving het er niet mee eens is?'
Gemiddeld
is een Franse leerling per dag 40 seconden zelf aan het woord
Volgens
u wordt die psychologische vrijheid niet aangeleerd in het onderwijs.
'Het
kennisniveau in Frankrijk is heel hoog, dat merkte ik toen ik in andere landen
studeerde of doceerde. Maar Franse leerlingen wordt niet aangemoedigd zelf
initiatief te nemen. Toen ik een masterstudie in Zweden volgde, vroeg de
professor al na twee minuten: wat vinden jullie er zelf van? We werden
uitgedaagd om zelf vragen te stellen. Dat gebeurt in Frankrijk nauwelijks. In
Frankrijk denkt een leraar: ik ben hier de vakman, ik maak de dienst uit in
mijn eigen domein en heb ook het recht om op tamelijk brute wijze te
communiceren.'
Inwoners van landen met 'participatief onderwijs' - waar leerlingen actief bij
de les worden betrokken - blijken gelukkiger te zijn en meer psychologische
vrijheid te ervaren dan mensen uit landen waar de leraar de dienst uitmaakt.
Gemiddeld is een Franse leerling per dag 40 seconden zelf aan het woord.
Bovendien hebben Franse leraren de reputatie dat ze foute antwoorden hardhandig
kunnen afstraffen, bijvoorbeeld door te zeggen: 'Als je ergens geen verstand
van hebt, kun je beter je mond houden.' Uit onderzoek van de OESO blijkt ook
dat Franse leerlingen uit achterstandsmilieus zich minder vaak thuis voelen op
school dan in andere landen.
In
Nederland zijn veel mensen juist een beetje moe van al dat 'participatief
onderwijs'. Menig ouder zou best willen dat de school in Franse richting zou
opschuiven: kennis en discipline.
'Ik
kom net terug uit Praag, waar het lycée français erg in de mode is. Het kind is
er geen koning, er wordt gewoon gezegd: je moet dit of dat doen. Dat past bij
een onzekere tijd, waarin mensen op zoek zijn naar houvast. Maar de vraag is:
wat moet een kind leren in een moderne samenleving? Het Franse model is erg op
kennis gericht, in andere landen spelen competenties een grote rol. Ik denk dat
je beide vormen moet hebben. Het Franse onderwijs moet leerlingen meer vrijheid
bieden. Dat zie je overigens al gebeuren.'
De autoritaire patronen op school worden op de werkvloer doorgezet. In Nederland
geven werknemers gemiddeld een 7,3 voor de mogelijkheid zelf beslissingen te
nemen op het werk, in Frankrijk een 6,3. Daarin staat Frankrijk niet op
zichzelf. De bevindingen van Brulé gelden ook voor andere Latijnse landen als
Spanje en Italië. Eeuwenoude culturele patronen spelen een rol. Van oudsher was
het feodale, agrarische en katholieke Zuid-Europa hiërarchischer dan de
protestantse handelssteden in het Noorden.
Denkt
u dat de verschillen zullen afvlakken door de globalisering?
'Ja,
dat verwacht ik wel. Nieuwe generaties hebben al heel andere waarden, minder
autoritair en paternalistisch, dan hun ouders. Door de globalisering zal ook
Frankrijk veranderen. Het zal een liberaler land worden, dat meer op de rest
van de westerse wereld gaat lijken.'
Toch
lijkt de Franse bevolking weinig voor liberalisering te voelen, getuige de
opmars van het autoritaire, zeer paternalistische Front National.
Veel
Fransen zeggen: we controleren ons bestaan niet zelf
'Er
is geen volk zo bang voor globalisering als de Fransen, omdat de nationale
staat ze altijd beschermd heeft. Ik ben niet gek op het liberalisme, ik ben
voor herverdeling en een goed sociaal beleid.
'Maar veel Fransen zeggen: we controleren ons bestaan niet zelf. Er is altijd
iemand anders die de teugels in handen heeft. Overal heb je paternalistische
structuren die mensen een beetje van hun vrijheid berooft. Ook de Franse staat
is heel paternalistisch. Door de globalisering wordt de staat minder machtig en
worden burgers meer op hun eigen capaciteiten aangesproken. Daarom geloof ik
dat de globalisering de Fransen uiteindelijk goed zal doen.'
Ik ben het eens met mijnheer Brulé dat de leerlingen in Frankrijk nul participeren in de les en dat je daardoor een onvrijer mens wordt en je dus minder gelukkig voelt. Ik ben vóór het Scandinavische model van onderwijs wat in Nederland ook veel meer gevolgt wordt en ik vermoed sterk dat daardoor kinderen zich gelukkiger voelen en dat dus in de toekomst volwassenen zich ook gelukkiger zullen voelen. Dat de landen elkaar beinvloeden kan dus ook positief uitpakken.
Sinds de kerstvakantie geven wij Igor thuis les. De Franse school resoneert niet met hem en hij had weinig aansluiting met de kinderen. Het heeft lang geduurd voor we deze beslissing daadwerkelijk hebben genomen. Een school heeft heel wat te bieden aan faciliteiten, omgang met andere kinderen, leraren die gespecialiseerd zijn in hun vak, leerzame uitstapjes, naschoolse activiteiten zoals koor en theater. Ron en ik komen uit het onderwijs en wij hadden niets tegen school. We waren er beiden van overtuigd dat scholing goed was voor kinderen en dat de school je voorbereid op de maatschappij. In Nederland zaten mijn kinderen op de Rudolf Steiner School in Haarlem en ze hadden het er enorm naar de zin. Ik vond de vrije school in Haarlem ook heel erg fijn en we hebben er veel vrienden gemaakt.
Een kort verhaal over hoe het is om naar Frankrijk te emigreren, ik heb dit geschreven in 2011 dus het een en ander is wel veranderd, de kinderen zijn volwassen en het huis uit maar we wonen hier nog steeds met plezier! Ik sta om kwart voor 7 op, maak de houtkachel aan, doe 3 zonnegroetjes op mijn yogamat, dek de tafel en ga met mijn zoon Igor van bijna 13 jaar 10 minuutjes mediteren. Om kwart voor 8 gaat hij op de fiets naar de schoolbus, ik geef de kippen eten. De zon komt bijna op en de oostelijke horizon kleurt diep roze, ik sta even stil en zie hoe de kale eikenboom zwart afsteekt tegen de kleurrijke achtergrond. Wanneer de zon 's avonds weer ondergaat, nu al om half 6 in deze periode van het jaar, het is 3 weken voor kerst, kan er buiten niets meer gedaan worden, het wordt aardedonker maar dan is de sterrenhemel een ware attractie, een moment om nog even tot rust te komen met een biertje op een stoel voor het huis. Zo vind ik Ron bijna iedere avond. Is het volle maan dan kun ...
Vandaag heb ik Miso gemaakt. Dit heb ik geleerd van onze Japanse vrienden die hier vorige zomer waren om ons te helpen. Het is een Japanse gefermenteerde pasta van soyabonen en rijst. Het is niet moeilijk om te maken maar je moet er wel even de tijd voor nemen. Nu moet de pot met Miso een half jaar staan daarna is hij klaar om te worden gebruikt. De ingredienten zijn: 1 kilo Soyabonen, 1 kilo Kooji (gefermenteerde rijst) een potje ongepasteuriseerde miso en 400 gram Zout. De bonen heb ik een nacht geweekt en gekookt. Ik heb ze fijngemaakt tot een smeuige puree. De kooji en de zout samen gekneed en vervolgens alles bij elkaar gedaan. Daarna komt een bijzonder moment: ballen rollen van de miso en in de pot gooien! Toen de pot helemaal vol zat, heb ik hem hermetisch af gesloten met plastic folie en een binnen deksel. Daarop kwam een gewicht. Van miso kun je lekkere misosoep maken maar ik vind miso ook heel lekker in sausjes voor over de salade en in houmus of door gewokte groe...
Globalisering doet alleen topmannen en aandeelhouders van multi nationals goed.
BeantwoordenVerwijderenDat Fransen ongelukkig zijn, ja, als ze hun baan verliezen.
Ik ben het eens met mijnheer Brulé dat de leerlingen in Frankrijk nul participeren in de les en dat je daardoor een onvrijer mens wordt en je dus minder gelukkig voelt. Ik ben vóór het Scandinavische model van onderwijs wat in Nederland ook veel meer gevolgt wordt en ik vermoed sterk dat daardoor kinderen zich gelukkiger voelen en dat dus in de toekomst volwassenen zich ook gelukkiger zullen voelen. Dat de landen elkaar beinvloeden kan dus ook positief uitpakken.
BeantwoordenVerwijderen