vrijdag 5 februari 2016

Vipassana in India

Het is inmiddels alweer 2 maanden geleden dat ik terugkwam uit India. Veel te weinig over verteld en geschreven. Nu is Nikola nog in India en houd ik regelmatig contact met hem. Hij is gisteren begonnen met zijn tweede 10 daagse Vipassana cursus. Of eigenlijk zijn derde maar de eerste cursus die hij samen met mij heeft gedaan, was halverwege geannuleerd vanwege de overstromingen. In dit blog wil ik graag vertellen waarom je juist wel of juist niet een Vipassana meditatie 10 daagse in India moet gaan doen.(wil je meer weten over Vipassana meditatie lees dan deze blogpost)

1. Neem schoonmaaakdoekjes en een schoonmaakprodukt mee. De kamers waren ronduit vies en ik kon niet eens iets krijgen om schoon te maken dus logisch dat de vorige bewoonster van mijn kamer het ook niet schoon heeft kunnen achterlaten. De eerste dag kun je dus al beginnen met al je concepten over boord te gooien over hoe het allemaal zou moeten zijn.
2. Beestjes. In mijn kamer zaten kakkerlaken en ik had een nest van 3 eekhoorns in het badkamerraam. Gezellig en ik voelde me niet alleen. Op een dag siste een van de oudere India'se dames door haar tanden heen: "there's a snake in the Pagoda" Ik was eerst een beetje beledigd omdat ze tegen me had gesproken terwijl we in stilte waren maar ging natuurlijk toch kijken: een aantal mannen vingen het beest met een lange stok, natuurlijk maakte ze hem niet dood. Dit is een meditatie centrum waar men geen dieren dood maakt.
3. Het eten is heel eenvoudig en zo weinig smakelijk dat je er helemaal niet naar uitkijkt. Een voordeel want je komt om te mediteren en je gehechtheden los te laten.
4. In India is stilte een zeldzaamheid, zelfs binnen de muren van een meditatiecentrum klinken de geluiden van buiten door. Honden die blaffen, claxonneren van rikshaws en auto's. Ons meditatiecentrum was gebouwd onder een aanvliegroute. Tijdens de instrukties konden we niet alles verstaan vanwege het lawaai. Ook een voordeel want je leert je niet te ergeren en gewoon door te gaan met je meditatie.
5. Neem kaarsen mee en een zaklamp. Om de haverklap is er geen elektra en doet dus ook de ventilator het niet.
6. Een muskietennet is dus belangrijk. Zorg ook voor antimuggencrème. De eetzaal was gewoon open en de muggen konden ons daar goed vinden. Weer een reden om niet te veel tijd te besteden aan eten.
5. Wanneer je boekt, bedenk dan goed wat voor klimaat de streek van India heeft waar je heen gaat. Wij hadden gekozen voor Chennai, het vroegere Madras vanwege de datum die ons goed uitkwam maar we hadden geen rekening gehouden met de Moesson. Mijn God, we zijn bijna op onze meditatiekussentjes weggedreven! Na 5 dagen werd de cursus geannuleerd, het water stond tot boven onze knieën. Heb je net 5 dagen geploeterd, begint het eindelijk beter te gaan: de pijn van het zitten wordt minder, je hoofd is tot rust gekomen en dan stopt alles abrupt. Wat een teleurstelling. Ook weer een groot moment van leren loslaten.

We werden gered door fantastische mensen die ons per boot naar een hoger gelegen gebied brachten. We boekten onze vlucht om en vlogen de volgende dag naar Goa waar we een extra lange vakantie hadden wat helemaal niet verkeerd was...








Geen opmerkingen:

Een reactie posten