Winter

Heel vroeg hebben we dit jaar al een witte deken over Brénazet. Ik kan me niet herinneren zo vroeg al sneeuw te hebben gezien. Voor Ron is het afzien op het dak, de kippen vinden het ook niks en de katten snorren voor de houtkachel.

eerste sneeuw 2013

Er is er één die het leuk vindt en dat is ons nieuw familielid Elza. Ze is een Border Collie, zwart met witte pootjes van nog geen jaar oud en we hebben haar een week geleden uit het asiel gehaald in Montluçon. Haar aanwezigheid brengt veel vreugde en gezelligheid en de aanpassingen aan een hond gaan goed, het stijgt ver uit boven onze verwachtingen, ook omdat ze zo geweldig goed luistert. De 5 katten hebben tegengestemd maar helaas hebben ze geen stemrecht. Ze moeten er maar aan wennen. Na 2 dagen had ze een kip te pakken dus ze kan ook niet los als de kippen rondlopen. En ik loop nu dus iedere dag kilometers door weer en wind. Wel gezond.

Elza sneeuw

Over gezond gesproken, Igor en ik hebben een nieuwe hobby: zwemmen. Niet in de zwemvijver van Brénazet maar in een gloednieuw heerlijk verwarmd super rustig zwembad in Commentry. Igor heeft zich opgegeven voor de zwemclub en ik zwem ondertussen even zoveel baantjes. Daarna wil ik om 9 uur ‘s avonds naar bed, wat is dat vermoeiend! We zijn ook goed bezig met ontgiften en hebben al 2 keer de “ongelooflijke leverzuivering van Andreas Moritz” achter de rug. De tweede keer hadden we veel groene leverstenen. Het verbaast mij  dat een kind van 14 jaar al zoveel in zijn lever heeft verzameld. Het doet ons allemaal heel goed en aangezien 95 procent van de mensheid ze heeft, kan ik het iedereen aanbevelen. Op het internet is heel veel info te vinden. In dit interview geeft Andres Moritz een heel duidelijke uitleg. Mijn ervaring is dat het niet erg moeilijk is en niet veel tijd kost. De eerste keer kan heftig zijn als je nooit eerder gevast hebt of nooit een ander soort ontgifting hebt gedaan.

In het saaie stinkende stadje Commentry (er staat een kunstmest fabriek) hebben ze behalve een prachtig zwembad en een hele moderne mediatheek ook nog een groot cultureel centrum waar we morgen met het hele gezin een concert gaan bezoeken: les Ogres de Barback. Zo erg is het dus niet om in de winter in Frankrijk à la campagne te leven. We moeten er 25 km voor rijden, over landweggetjes, door de bossen maar geen stoplichten en geen files. De winter is goed begonnen.

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts

Het Franse schoolsysteem versus thuisonderwijs

Россия

Zelf Miso maken