Waanzinnig lekkere wortelkruidkoek met boekweit

Van Tamara op Facebook een geweldig recept overgenomen. Ik heb het wel enigszins aangepast aan mijn manier van bakken maar het is grotendeels haar recept. Verder heb ik er een heerlijke topping bij gemaakt.

_20130206_946 [600x400]

 

Dit recept is geheel suiker, gluten en lactose vrij en ook zonder eieren. Er zijn erg veel mensen allergisch voor gluten of zuivel. Ik hoor ook zoveel geluiden om mij heen dat zuivel zelfs erg ongezond is. Eerlijk gezegd was ik toch ook weer verbaasd dat er in het land van melk en kaas een kritische uitzending over de gevolgen van overvloedige zuivelconsumptie is geweest bij de Tros. We zijn zó met zuivel opgegroeid, Joris Drie Pinter en Melk is goed voor Elk. Ik kan me die smerige schoolmelk nog goed herinneren. Eerst kwam het in kwartliters, veel te veel en lauwwarm tegen de tijd dat de juf vond dat we melk moesten drinken. Later volgde de plastic beker. Goed, ik drink dus al heel lang geen melk meer. In een ander blog schreef ik al eens het een en ander over onze beslissing tot zuivelvrij eten. Gluten is weer een ander verhaal. Omdat gluten zo moeilijk verteerbaar zijn, gaan ze deels onverteerd door je lichaam, en deels bedekken ze de wanden van je maag en darmen met een plakkerige laag. Voedingstoffen worden daardoor niet goed opgenomen met als gevolg een tekort aan mineralen en vitamines, hoeveel je er ook van eet. Lees meer over gluten en laat je inspireren door allerlei glutenvrije recepten op het blog van Tina.

In het volgende recept gebruik ik Boekweit. In een kookboek van mijn moeder uit 1975, De alternatieve keuken van Greet Buchner lees ik over boekweit dat het geen graan is maar familie van zuring en rabarber. De zaadjes lijken op beukennootjes, vandaar de naam boekweit. Boekweit weigert te groeien op met kunstmest bemeste grond en is zo sterk dat geen enkel insect en geen enkele ziekte er vat op heeft. Boekweit is dus altijd biologisch. In Nederland wordt het nog maar nauwelijks gegeten maar nog wel geteeld voor de geneeskrachtige stof Rutine die gebruikt wordt in medicijnen bij aderverkalking. Je kan maar beter deze lekkere kruidkoek eten! Boekweit is ook heel lekker in een risotto, gewoon net als een rijstrisotto maken maar dan boekweit in plaats van rijst gebruiken.

Wortel kruidkoek

Zet eerst 2 eetlepels lijnzaad met 4 eetlepels  water 10 minuten in de week en zet vervolgens de andere ingrediënten klaar. Verwarm de oven voor op 180 °C

 

Voeg alle natte ingrediënten bij elkaar:

-maal de lijnzaadjes met het water fijn in de mixer

-voeg toe: 1 grote sinaasappel en maal fijn tot sap

- 1 grote appel en 250 gram wortelen in stukken en maal fijn  (of gebruik het pulp van wortelen dat overblijft na het maken van wortelsap)

-50 gr olijfolie

-100 gr zoetstof, bijv appelstroop en honing of ahornsiroop, palmsuiker, kokosbloemsuiker of rietsuiker

 

Voeg alle droge ingrediënten bij elkaar:

hak eerst 100 gram amandel fijn

250 gr rijstmeel

200 gr boekweitmeel

1 TL wijnsteenzuurpoeder of bakpoeder

1 TL Bicarbonaat

3 TL kaneel

4 gestampte kruidnagels

zaadjes uit 4 kardemondoosjes

hand rozijnen en een handje walnoten

snuf zout

 

Voeg de natte en droge ingrediënten samen, indien nodig voeg je nog wat water toe. Doe bakpapier in een grote ovenschaal en verdeel het deeg gelijkmatig. Bakken in een voorverwarmde oven op 180 °C. Mijn ervaring is een uur. Als ik hem vroeger uit de oven haalde was het deeg van binnen nog klef en niet gaar.

 

De topping

-een handje rozijnen en een handje ontpitte dadels in de mixer fijnmalen

-een grote lepel honing

- 1 grote avocado

-50 tot 100 ml soyaroom (soya cuisine)

Mixen tot een mooie lichtgroene, mayonaise-achtige saus.

 

 

 

 

 

 

 

Reacties

  1. Ik doe er tegenwoordig 3 theelepels gemberpoeder door, geeft een heerlijke pittige smaak!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts

Het Franse schoolsysteem versus thuisonderwijs

Россия

Zelf Miso maken