Tiffin

Dit jaar heeft het reisvirus mij te pakken. De gelegenheid bood zich aan om een maand naar India te gaan. In plaats van mijn jaarlijkse Vipassana retraite in Dhamma Mahi in Frankrijk te gaan doen, kon dat evengoed in India,het land waar Buddha verlichting vond. Nikola zou een aantal maanden in India gaan reizen. Dé gelegenheid om een maand lang met mijn bijna 21 jarige zoon samen terug te gaan naar het land van mijn dromen, het land waar alles mogelijk is, het land van extremiteiten.
De laatste keer dat wij samen in India waren is 21 jaar geleden; Nikola zat toen in mijn buik. Ik ben dankbaar voor deze mooie tijd samen met deze bijzondere jonge mens die mijn zoon is.
    







    India, zoveel avonturen en zoveel mooie dingen om over te schrijven. Laat ik maar beginnen met het eten. Het heerlijke Indiase eten waar we iedere dag weer van genoten. Natuurlijk heb ik me weer laten inspireren en als je van plan bent om naar Brénazet te komen dan kun je weer allerlei nieuwe hapjes, “tiffin” verwachten. “Tiffin” komt voort uit het engelse woord “tiffing” uit de koloniale periode hetgeen eten en drinken buiten de maaltijd betekende. In Zuid India betekent het dus snack of tussendoortje, in de rest van India betekent het de verpakte lunch in de beroemde metalen lunchbox (ofwel tiffin carrier) die de “dabawallas” of “tiffin wallahs” rondbrengen. In de mooie film  : The Lunchbox. zie je  hoe dit ongelooflijke systeem werkt.
  (South Indian Tali)
                                                             
In de luchthaven van Chennai vond ik in een heel fijne boekwinkel een verrukkelijk kookboek: Tiffin van Rukmini Srinivas. Een melange van jeugdherinneringen en recepten. Ik geniet van de levensverhalen en ben de recepten aan het uitproberen. Het resultaat vind ik nog beter dan de heerlijkheden die ik in India heb geproefd! Zoals altijd moet ik er altijd wat aan veranderen: ik heb kikkererwtenmeel gebruikt en ik heb de wortels rauw gelaten.

(tiffin carrier)
Samosa’s

Nodig: Wok, olie om in te frituren, een deegroller, een soepkom

Het deeg
1 kop bloem
1 kop bessan (tot meel fijngemalen kikkererwten, ik doe dat gewoon in de keukenmachine, kikkererwtenmeel is ook te koop)
1 theelepel zout
4 eetlepels gesmolten boter of olie
1 eetlepel yoghurt of soyayoghurt of soyaroom
6 eetlepels water (of iets meer als het deeg te droog blijkt)

Mix de boter of olie met het meel en het zout tot een kruimig geheel. Voeg de andere ingrediënten toe en kneed tot een stevig deeg. Verpak in plastic en laat het deeg rusten in de koelkast.

De vulling
1 kop erwten, gekookt
3 middel grote gekookte aardappelen 
2 kleine wortels, schoongemaakt en geraspt (ongeveer een halve kop)
1 theelepel komijnzaad
1theelepel korianderzaad, fijngemaakt in de vijzel
1 theelepel geraspte gember
1 rood pepertje
1 theelepel Garam Masala
een handvol mint en peterselie of natuurlijk korianderblaadjes (vind ik zelf heerlijk maar daarover zijn de meningen verdeeld)
1 theelepel citroensap
zout
Warm de wok met zo’n twee eetlepels olie (of ghee). Voeg komijnzaad en korianderzaad toe. Daarna de rest van de specerijen en vervolgens de aardappels, doperwten, de geraspte wortelen, groene kruiden, zout en citroensap. Even roerbakken en het gas uitdoen. 
Hoe maak je de samosa’s?
Rol het deeg uit en gebruik bijvoorbeeld een soepkommetje om een grote cirkel van liefst 15 cm uit te snijden. Snijd deze cirkel in tweeën. Maak van een halve cirkel één samosa: de rechte rand nat maken en op elkaarplakken. Je krijgt een trechtertje, een soort frietzakje. Vul dit zakje met het aardappelmengsel en maak de bovenkant dicht door de rand om te krullen. Frituur de samosa’s met een paar tegelijk in de hete olie in de wok. Je kunt ook speciale vormpjes gebruiken, heel handig dan zien ze er zo uit:

En dat ze lekker smaken dat kun je wel zien…


Reacties

Populaire posts

Het Franse schoolsysteem versus thuisonderwijs

Россия

Zelf Miso maken