Kerstmis


Mijn vader blogt ”Oudere mensen hebben de onweerstaanbare behoefte, terug te kijken, nu naar Kerstmis – nee, niet Kerst – van vroeger. Elk jaar weer duiken de verhalen op, over het wachten (de Advent=Komst was een sobere tijd, ‘n beetje vergelijkbaar met de veertigdaagse vasten) tot de vooravond van het hoogfeest, het vigilie, als eindelijk het stalletje mocht worden opgezet en de boom versierd. Als kinderen mochten we niet in de salon komen als dat gebeurde. Wachten!
De nachtmis, in de oorlog verschoven van middernacht naar vier uur in de morgen, het daarop volgende ontbijt bij de snorrende kachel etcetera. In bijgaande tweet is sprake van ‘echte kaarsjes’. Ze werden door mijn vader, die kampte met de naweeën van een oogziekte, geduld. Totdat hij vroeg: mogen ze uit? Kaarsjes en ‘sterretjes’, ten onrechte ‘koudvuur’ genoemd (koudvuur is een paardenziekte). Mijn broertje dag met z’n gulp open Er is een roos ontsprongen stond te zingen. Op de foto staat een vrouw in een keukenschort. Ze doet me denken aan de dienstbodes van weleer, steevast van boeren afkomst, dus akelig benauwd voor het risico van brand. De uitroep van zo’n meisje bij het aansteken van de vuurpijl: ‘Daar eddet al!’”
Guido t’Sas op www.hhbest.nl : Daar eddet al!
 
Ik ben veel jonger, dat moet ook wel want ik ben de dochter van Guido, hè hè dat weet iedereen natuurlijk al lang maar ik heb ook heel andere herinneringen aan kerstmis dan de prettige kerstdagen van tegenwoordig. Het heeft al lang niks heiligs meer. Zijn de winkels nu ook al beide kerstdagen geopend in Nederland? Ik kan me nog wel die sfeer herinneren die we thuis maakten met veel kaarsen (niet in de boom maar bijv in een mooie fles, de kaars druppelde dan langzaam en versierde de fles met slierten kaarsvet) In de boom gewoon elektrische lichtjes maar wel in de vorm van witte kaarsjes en geen disco, een mooie grote stal met beeldjes die allemaal op klompen waren , zelfs de engel. Ook de nachtmis heb ik nog meegemaakt en daarna thuis worstenbroodjes. Ik herinner me de vele kerstliedjes die we zongen en het ging gewoon over de geboorte van Jezus, van een Kerstman, noch cadeaus met kerstmis was helemaal nooit sprake. Ik ben nog wel eens een menu van vroeger tegen gekomen: garnalencocktail, haas, puree, cranberries en als toetje fruitcocktail (uit blik) met slagroom. Tussendoor verstoppertje spelen in het donkere huis.... Maar ik denk dat mijn kinderen ook nog wel mooie kerstmisherinneringen hebben want die zaten op de Vrije School in Nederland. Toen ze in Frankrijk op school kwamen werd Kerstmis gereduceerd tot Noel: een kerstlunch in de kantine, geen kerstboom en al helemaal geen kaarsjes want dat is levensgevaarlijk, geen kerstverhalen en geen liedjes. Dat heet Laïc: geen woord over Jezus. 

Kerstmis 2015 in Vernusse

Reacties

  1. Wat een heerlijke omgeving daar. Lekker genieten van de natuur en tot rust komen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts

Het Franse schoolsysteem versus thuisonderwijs

Россия

Zelf Miso maken