Januari

De maand gleed zo snel voorbij: er waren vele verkoudheden en die hangen hier nog steeds. Er moest worden gewerkt met een totaal nieuw besturingssysteem, wij zijn namelijk nu ook aan de appel. Mooi allemaal maar ik moet er wel aan wennen! Wat nog meer in die anders zo rustige januarimaand? Veel reserveringen maken, een ziek paardje, wandelingen met Elza (hond) en vriendin Brigitte die weer in de buurt woont, bezoek van een leuke dochter van een vriendin uit Australië.O ja en ik moest met Igor naar een scholen presentatie in Montluçon. Dat was wel vruchtbaar want hij weet nu wat hij wil worden: Edelsmid! De school is ruim een uur rijden vanaf hier en lijkt ons een leuke school maar dat is natuurlijk afwachten hier in Frankrijk. In maart mag Igor een ministage van 2 dagen komen doen en een nachtje in het internaat blijven slapen. Als tweede keus staat Hotellerie. Daarvoor kan hij naar een lyceum in Montluçon of Moulins. We zullen zien wat het gaat worden.
Het zieke paardje betreft Wieke, ze heeft een koliek en we lopen al dagen lang met haar, het wordt niet erger maar ook niet helemaal beter. Ze is overigens  wel mooi afgeslankt…
We hebben kennis gemaakt met onze nieuwe buren, hij komt uit de buurt van Perpignan en praat met zuidelijke tongval, zij komt uit de buurt van Lyon. Ze hebben allerlei dieren: geitjes, 2 jersey kalfjes, 2 paarden en een mooi klein hengstje (kunnen we weer veulens fokken) en verder heel veel slakken want het is een slakkenboerderij. We hebben gezien hoe de slakken groeien en hij schijnt er heerlijk gerechten mee te maken maar ik ben vegetariër dus voor mij geen slakken!
Binnenkort verkiezingen en ik sta op de lijst van de gemeenteraad, nu nog even afwachten of we worden gekozen en dan moet ik 6 jaar lang vergaderingen bijwonen… Ik hoop dat ik dat volhoud. Ik doe het vooral voor de natuur en ook voor het toerisme natuurlijk: in de gaten houden of ze het hier lieflijk houden en dat er geen grote varkensstallen gebouwd gaan worden of zoiets vreselijks.
Ik ben ook weer een beetje terug in mijn oude werk: lesgeven aan Asielzoekers. Het is een vrijwilligers project van de “Secour Catholique”. Dus vanuit de kerk waar ik verder niks mee heb, maar de situatie van de meeste mensen is zo schrijnend en ze krijgen zo weinig hulp dat ik best wat van mijn tijd wil opofferen om ze met de Franse taal te helpen. Zo rijgen de dagen zich als kraaltjes van een ketting aan elkaar, de ene activiteit na de andere. Deze week gaan we nog een dag skiën want het weer is goed en er ligt sneeuw. Wij kunnen met Igor buiten de vakanties om gaan dus gegarandeerd rustig! Dit weekend staat weer in het teken van Yoga, een hele dag met mijn oude wijze lerares Eliane Claire Thiercelyn van ongeveer 85 jaar.
Nog een nieuwtje; Igor heeft zijn brommerrijbewijs gehaald en is de trotse bezitter van een hele stoere brommer.
Ron heeft de keuken van Four à Pain helemaal opnieuw geschilderd, er staat een prachtige nieuwe kachel in, nieuwe verlichting en hij heeft ook lampjes gemaakt in de enorme broodoven zodat de gasten nu ook zien waarom de gîte zo heet. Hij is nu bezig in Bellevue, alles wordt even perfect prima in orde gemaakt voor onze gasten. dat ze tevreden mogen blijven en mogen blijven terugkomen!

Reacties

Populaire posts

Het Franse schoolsysteem versus thuisonderwijs

Россия

Zelf Miso maken