Lente stress…

 

Mijn laatste blogbericht dateert van 25 februari toen we nog onder een dik pak sneeuw lagen. Ik moet nodig eens een berichtje schrijven aan mijn trouwe lezers…. Zodra hier de sneeuw is verdwenen krijgen wij het heel druk, er komen veel reserveringen binnen en alles moet in orde worden gemaakt voor het seizoen (een omgekeerde Heineken reclame van die skileraar die bij de eerste sneeuwvlokjes zijn boerenkleding uitwerpt en in zijn hippe skipak in de après skihut verschijnt : biertje?) Ron blijft er altijd erg kalm onder maar ik krijg altijd het gevoel dat ik overal tegelijk moet zijn.

Ron is klaar met de de gîte Four à Pain. Hij hoeft alleen nog de bedden te maken en dan moet er flink schoon gemaakt worden. Gîte La Source heb ik al helemaal in orde gemaakt, alles gelucht, schoongemaakt, spinnen verjaagd: volgende week komen de eerste gasten. Ik geef mijn yoga lessen voorlopig in Bellevue net als vroeger. Ook komen vrijdag twee (Engelse) vrijwilligers van Helpx. We kijken er naar uit!

Nikola heeft zijn achttiende verjaardag gevierd. Met een twintigtal jongeren heeft hij een feest gehad in de Gravenzaal met barbecue en iedereen bleef slapen. Ze hebben zich helemaal uit kunnen leven en alles werd de volgende dag weer opgeruimd en schoongemaakt, het zijn schatjes. Drie vrienden bleven van vrijdag tot maandag en ik mocht voor ze koken, ze vonden mijn vegetarische keuken heerlijk.

Al doende leert men maar daar zijn soms heftige lessen voor nodig: de pony’s hadden niet veel gras meer in de wei en zijn aan onze bomen begonnen, de schade was behoorlijk, wat dit uiteindelijk voor de bomen betekent is nog niet zeker, ik heb er slapeloze nachten van gehad. De twee merries hebben hele dikke buiken, ik verwacht het eerste veulen, van Barbara, rond 1 april. We hebben besloten dat Mees gecastreerd gaat worden: 7 pony’s is wel genoeg of eigenlijk te veel. Voor de zoveelste keer heeft een kip het broeden na 3 en een halve week opgegeven, gelukkig ziet ze er goed uit. Al onze hoop is nu gevestigd op het kleine zwarte kipje die haar drie weken nu ook vol heeft gemaakt. Als er over een paar dagen niks is uitgekomen moeten we ook dat nest ontruimen en de kip eraf jagen.

Heel bijzonder hoe je tegenwoordig zo op het web vriendschappen maakt, het gebeurt mij regelmatig. Al een hele tijd heb ik een zeer gelijkgestemde facebook vriendin. Ik heb haar een aantal jaren geleden ontmoet op een forum over de boeken van Anastasia. Gisteren kwam ze met man en kind op Brénazet in een hele hippe bus. Ze gooien het roer om en gaan in Zuid Portugal leven. Ze hebben een gaaf blog met leuke links http://www.vamosverde.nl/

Ik ben weer begonnen aan een rondje Crazy, Sexy Detox. Dit keer samen met Ron. Hij heeft gezien wat het met me deed ( ik voel me dertig en zie er minimaal 10 jaar jonger uit…) en hij wilde wel eens ervaren hoe belangrijk voeding is en of hij zich dan van alle kleine kwaaltjes zou kunnen genezen. Hij doet het heel goed en heeft geen detox verschijnselen en geen honger. Ik ben wel bezig om allerlei lekkers voor hem te maken wat wèl mag met als gevolg dat ik zelf het gevoel heb meer te eten dan anders want het is allemaal zo lekker: bounty’s, chocolaatjes, rauw appelgebak, rauwe brocolitaart, kikkererwten/rijstpannenkoekjes met chilivulling. En ik heb het gevoel de hele dag in de keuken te staan want ik kan niet tegen Ron zeggen: bak maar een ei. In de tuin staat nog steeds niet veel maar we eten volop brandnetels (ijzer!) en paardenbloemsla (reinigt de lever). De lente energie is duidelijk aanwezig hoewel het nog erg fris blijft. Deze winter was echt de meest grijze, natte winter die we hier ooit hebben gehad. Andere jaren was er veel meer zon. Gelukkig maar dat we veel water hebben gehad want na twee kurkdroge jaren begon ik serieus te overwegen om over te schakelen op vetplanten en cactussen.

Ron is nu bezig met de pizzaoven, het wordt een geheel eigen ontwerp met leem maar wel geïnspireerd op deze rocket stove. Als hij klaar is voor gebruik krijgen we het ook druk want er zijn al zoveel mensen uitgenodigd om de pizza’s te komen testen! Eerst ga ik nog naar de Ardèche, eind maart, naar een Yoga congres. Daar ga ik veel van mijn studiegenoten weer zien en ik heb veel zin om inspiratie op te doen.

Eind april gaat er weer een gezellige familie wellnessweek van start. Dit keer in samenwerking met therapeute Carina van der Giessen. We hebben al 3 boekingen maar er kan nog gekampeerd worden en er is nog één gîte beschikbaar voor wie het dit jaar ook wil meemaken. Een unieke formule, heel relaxed en voor een zeer aantrekkelijk prijs. Kijk op deze pagina van site hartje Frankrijk voor alle informatie.

Welterusten allemaal, ik ga weer heerlijk dromen over een volle camping en allemaal gelukkige mensen die ook nog zo graag mee hadden willen eten met onze verrukkelijke table d’hôtes……

Reacties

Populaire posts

Het Franse schoolsysteem versus thuisonderwijs

Zelf Miso maken

Россия