De bijen

 

Vanmorgen vertrokken Zeljko, Ron en Igor naar Nederland, ze gaan een auto ophalen voor mij en komen woensdag terug. Ik ben helemaal alleen op Brénazet, Nikola is naar vriendin en de Engelse help x ers lopen over de camino richting Spanje. Stilte voor de storm want volgende week hebben we een  volle familie wellnessweek en is het hier een en al gezelligheid. Ik ren me rot in mijn eentje, gîtes schoonmaken, dekbedden wassen en in de zon hangen, dieren verzorgen en yoga les geven. Bovendien doe ik deze week mee aan de jaarlijkse schildercursus in Vernusse.

Ik zat vanmorgen zachtjes te wennen aan de stilte om me heen toen Louis aan kwam rijden met zijn oude bus. Hij kwam eens kijken naar de fantastische nieuwe plek die ik voor zijn bijen voor ogen had. Ik wil dolgraag weer een paar bijenkorven op het terrein. Alles staat in bloei en er is geen bij te zien! We dronken een kopje groene thee en we aten samen alle zelfgemaakte chocolaatjes op terwijl Louis mij op de hoogte bracht van de trieste toestand van zijn bijen. Het is erger dan ooit zegt hij. Er zitten heel weinig bijen in de korven, ze vliegen niet uit omdat ze elkaar warm moeten houden. Ze zien er erg verzwakt uit en Louis maakt zich veel zorgen. De bijen zijn nu niet  in staat om de vele bloesems en bloemen te bezoeken en zullen nog steeds niet in vorm zijn als de Acacia in bloei staan (waarschijnlijk begin juni), heel jammer want die honing is heerlijk en een belangrijke inkomensbron voor hem. We liepen langs de bloeiende wilde kers, sleedoorn en de vele paardenbloemen, we zagen 1 wilde bij en twee hommels, geen enkele honingbij! Zonet heb ik de petitie van Greenpeace getekend. Tekenen jullie ook? http://reddebijen.nl/

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts

Het Franse schoolsysteem versus thuisonderwijs

Россия

Zelf Miso maken