Tartelettes met geroosterde cranberry en zelf shampoo maken

In Amsterdam op de Zeedijk zit een hele grote Chinese winkel, de ingang zit op de Gelderse kade. Ik ging baking soda kopen omdat je daar van alles mee kan doen, zelfs shampoo maken. Pure baking soda van Arm en Hammer kost daar anderhalve euro en het recept voor “shampoo” stond op facebook  en is heel eenvoudig:

image

Ik heb salie, lavendelblaadjes (de bloemen zijn er nu niet), brandnetel en rozemarijn gebruikt. Voor conditioner gebruik ik appelazijn in plaats van citroen. Het resultaat waren hele zachte, schone haren.

Zo’n Chinese winkel vind ik heerlijk, ik moest me dan ook inhouden want ik had alleen een kleine rugzak bij me. Ik vond een geweldig leuk receptenboek, een absolute noodzaak voor mijn collectie: Grow your own drugs, een jaar met James Wong. De Chinese versie van Jamie Oliver die met mooie foto’s en in zo’n zelfde heldere stijl uitlegt hoe je je eigen apotheek kunt kweken, hoe je aftreksels, gemacereerde olie, tincturen, zalf, balsem en nog veel meer maakt. Dat vind ik leuk! De creatieve energie begon dadelijk te stromen en ik moest dat boek kopen. Er staan ook allerlei lekkere hapjes in zoals truffels van maté en chilipeper en pasteitjes van cranberry waarvan ik hier het recept zal geven. Ik heb het recept hier en daar aangepast naar mijn eigen inzichten en ik heb geen suiker gebruikt:

cranberry tartelettes 3 [528]

 

Tartelettes met geroosterde Cranberry

Vulling:

1 zak cranberry’s (±400 gr)

2 kleine zure appeltjes (goudrenet) in stukjes

1 eetlepel koekkruiden

± 50 gr boter

± 50 gr ahornsiroop

flinke scheut whisky (of Cointreau of rum, ik gebruik zelfgemaakte tijm-honing likeur)

sap van een halve sinaasappel

rasp van een sinaasappel

Eventueel poedersuiker om te bestrooien

 Het zanddeeg:

150 gram speltmeel
100 gram rijstmeel

125 gram boter ( of kokosolie)

snuf zout

Bereiding: oven voorverwarmen op 180°

Op een bakplaat het mengsel van cranberry en appel uitspreiden, koekkruiden erover, ahornsiroop en kleine stukjes boter. 25 minuten in de oven tot goudbruin, gerimpeld. Doe alles in een kom. Voeg toe whisky, sinaasappelsap en sinaasappelrasp. 

Maak een zanddeeg, stooi wat bloem en rol het uit tot een grote lap van 3mm dik. Steek met een groot glas 15 rondjes uit en bekleed daarmee muffinvormpjes van silicone. Prik gaatjes met een vork in de bodem. 15 minuten in de oven.

cranberry tartelettes 2 [528]

Doe de vulling in de tartelettes en zet het geheel nog 5 minuten in de oven. Eventueel bestrooien met poedersuiker.

 

Reacties

Populaire posts

Het Franse schoolsysteem versus thuisonderwijs

Zelf Miso maken

Россия