Crazy sexy eten (deel 1)

Een vriendin heeft me uitgenodigd om mee te doen met een 3 weeks crazy sexy detox programma gebaseerd op de bevindingen van New York bestseller Kris Carr. Het programma is geen dieet maar een totale omwenteling in stijl van eten. Waarom Crazy, Sexy? Kris bedoelt hiermee:

Crazy: Out-of-the-box, game-changing, trailblazing (baanbrekend, grensverleggend) 

Sexy: Empowered, whole, awake, active (ist).

Ok dan, klinkt wel vrolijk. Nu was ik al druk in de weer met een groene smoothie iedere ochtend waar de hele familie, weliswaar naast de boterhammen, van meegeniet en die groene smoothie met fruit en hennepzaad wil ik niet meer missen. Ik ben verbaasd hoe het mijn energiebalans en “honger” gevoel heeft veranderd; tot de lunch heb ik niets nodig, behalve mijn koffie maar die mag straks ook niet meer en zelfs met lunchtijd voel ik geen “hongerpijn” meer zoals ik dat voorheen  wel ervoer. Ik ben er aardig zeker van dat brood, (tarwe en dan vooral de gluten) hetzelfde effect heeft als suiker: je lichaam wil er steeds meer van en heeft ”honger”.

We beginnen het Crazy Sexy programma op 1 december en het houdt ongeveer het volgende in:

Bij het opstaan: Warm water met citroen, cayennepeper en ahornsiroop of gemberthee
Ontbijt: groene smoothie
Lunch: 60-80% rauw en 20-40% gekookt
Avond: 60-80% rauw en 20-40% gekookt

Wat mag niet: suiker, gluten, dierlijke producten, alcohol,  koffie.
Maar wel zoveel verse groenten en fruit als je maar wilt en  (gematigd) noten en zaden . Dus ook tussendoortjes.

Verder hoort bij de detox:
8 uur slapen per nacht,
water drinken, je huid droog borstelen in de ochtend, je insmeren met sesamolie, elke dag (minimaal) een half uur bewegen, elke dag 15 - 20 minuten mediteren, goed je eten kauwen, veel lachen, tijd in de natuur doorbrengen, minder of geen tv, computer en internet.

Voor mij geen grote omwenteling, ik zal alleen de koffie, de suiker de eieren en de vis moeten vervangen. Ook moet ik mijn manier van taart en koek bakken nogal gaan aanpassen, maar daar heb ik al een heleboel alternatieven voor en ik ben druk bezig recepten te verzamelen op een pinbord. “Natuurlijk Lekker” en niet alleen raw hoor. Ik heb er helemaal zin in, vooral om dit samen te doen met een groep vrouwen (en een enkele heer geloof ik).

Vandaag heb ik een heerlijke zoete reep gemaakt voor bij de thee, gemakkelijk en zo klaar: 150 gram noten, 150 gram dadels, een scheut citroensap, een snuf zout, een hand pompoenpitten. Eerst de noten in de blender dan de rest erbij behalve de pompoenpitten, die mix je er op het laatst door zonder ze stuk te malen. Je kunt er repen van maken of balletjes.

Lees hier het vervolg.

Reacties

Populaire posts

Het Franse schoolsysteem versus thuisonderwijs

Zelf Miso maken

Россия