Vipassana



Het was even stil op dit blog want ik heb een reis gemaakt, een reis diep naar binnen. Tien dagen in een meditatie centrum om de techniek Vipassana te leren. Een echte operatie was het, een operatie van de geest en ik kan wel zeggen dat de operatie gelukt is. Ik voel me kalmer, meer gecentreerd, meer geconcentreerd op wat ik doe en ik ben veranderd in een schoonmaakfriek! Een wonder is geschied en Ron is zeer onder de indruk. Ik vind het geen probleem meer om om 4 uur wakker te worden want ik sta gewoon op en doe mijn meditatie. Ook de overgang is ineens een zegening: een geweldige free flow om te observeren in plaats van die rare benaming : opvliegers.
Hoe gaat dat nou zo’n 10 daagse cursus? De discipline lijkt heel moeilijk maar daar wen je zo aan. Gedurende 9 dagen praat je niet met de medestudenten en hebt ook geen oogcontact. Je mag wel vragen stellen aan je leraar over de techniek en voor andere zaken heb je een manager. De dag begint om 4 uur en het schema is heel strak, mediteren, eten, rust, wandelen en mediteren dat is alles wat je doet. Ieder avond een lezing van leraar Goenka en dat vond ik het hoogtepunt van de dag want hij is zo scherp en ook heel grappig. De tiende dag is Metta dag en leren we hoe thuis verder te gaan en mogen we weer praten. Dat is wel een rare ervaring en het voelt alsof er een vulkaan uitbarst, gelukkig kalmeerde die vulkaan wel weer na een dagje.

Hoe ik er toe kwam om deze cursus te gaan doen? Een jaar of tien geleden nam een een vriendin mij mee naar de Egelantier in Haarlem om de film Doing time doing Vipassana te zien. Ik was erg onder de indruk van het resultaat van de techniek op de gevangenen van de gevangenis Tihar in Delhi. Tihar is of beter gezegd was een vreselijke nare plek, er zitten wel 10.000 gevangenen soms jaren te wachten op de uitspraak voor een klein of groot vergrijp. Neem de tijd om deze film te zien, het is de moeite waard. Sindsdien wil ik graag eens een cursus doen maar het was er nog niet van gekomen. Het Vipassana meditatiecentrum Frankrijk is vanuit Brénazet slechts 2 en een half uur rijden. Er zijn Vipassana centra overal in de wereld. Voor Nederlanders is het centrum in België dichtbij. Onze vriend Leo, een Nederlander in Vernusse gaat in maart naar een centrum boven Barcelona. De instructies zijn altijd tweetalig en de lezingen krijg je in je moedertaal. Het is allemaal ontzettend goed georganiseerd is zo’n centrum dat geheel wordt gerund door vrijwilligers. We werden zo goed verzorgd; het eten was verrukkelijk maar dat smaakte misschien ook wel zo goed doordat er in stilte werd gegeten. Ook hoef je helemaal geen ervaring te hebben met meditatie of yoga, eigenlijk staat kennis van andere technieken juist eerder in de weg. Daarnaast mag je gewoon op een stoel zitten als je niet gewend bent om op een kussentje te zitten. Het is een techniek die niets met religie te maken heeft en dus toegankelijk is voor iedereen. Je betaalt overigens niet voor de cursus, achteraf doe je een gift om het mogelijk te maken voor anderen om te komen mediteren. De cursussen lopen storm je moet vroeg je bed uit op de dag dat de inschrijvingen beginnen anders vis je naast het net.

Ik raad het iedereen aan om Vipassana te leren inclusief Ron, mijn ouders, broers en zus en mijn kinderen. Nikola is al aan het uitzoeken waar hij een Vipassana cursus wil gaan doen in april of mei na zijn werk in Oostenrijk. Igor heeft al een korte cursus gedaan voor jongeren en gaat terug in mei.
Dat alle levende wezens gelukkig mogen worden!

Reacties

  1. Dankjewel voor het delen van je ervaring, Mariken!
    Heel inspirerend, het maakt enorm nieuwsgierig...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts

Het Franse schoolsysteem versus thuisonderwijs

Россия

Zelf Miso maken