Oesterzwammen

 

Tijdens het opschonen van het tomatenperkje kwam ik deze heerlijke grote jongens tegen:

oesterzwammen 001Ze groeiden zomaar op de boomstammen waarmee ik het perkje heb afgezet. Die boomstammen liggen er al een paar jaar en zijn dus al aardig rot. Ik wist niet dat Oesterzwammen spontaan kunnen groeien. Gelijk het menu omgegooid en deze heerlijke lunch voor Ron en mij gemaakt:

oesterzwammen 003

*Rauwe worteltjes uiteraard uit de tuin

*Alfa Alfa uit eigen keuken

*Gebakken aardperen, ook uit de tuin. Dat doe je zo: borstel de aardperen tot al het zand eraf is en snijd ze in dunne plakjes, bak in de kokosolie en strooi er wat Himalaya zout of zeezout over.

* Soba (= japanse boekweitnoedels) met rode ui (1) en knoflook (1 teen), groene paprika (2 kleintjes of 1 grote) , taugé (een flinke hand) en oesterzwammen.

Soba kun je kopen bij de natuurwinkel of toko. Er zit soms wel tarwe in. Als er helemaal geen tarwe in zit zijn ze erg moeilijk te koken, ze plakken allemaal aan elkaar en ik koop die soort dus niet meer. Maar als je het crazy sexy wil mag er geen tarwe in en wens ik je succes met de plakkerige boekweitnoedels. Misschien is er wel een bepaalde manier om ze te koken dat het wel goed lukt.

Noedels koken.Wanneer ze gaar zijn afspoelen met koud water. In een koekenpan de oesterzwammen in reepjes bakken in kokosolie (of boter). In de wok kokosolie smelten, de rode ui in reepjes zachtjes bakken tot hij gaar is. Groene paprika in reepjes erbij, kort meebakken, taugé erbij, de uitgelekte soba erbij en een flinke scheut tamari (Japanse soyasaus). Roer er 1 fijngemaakt (in de vijzel) teentje knoflook door en leg tenslotte de gebakken oesterzwammen er bovenop.  De bedoeling is dat de paprika en de taugé nog knapperig zijn dus kort wokken zodat al het goede van de groenten bewaard blijft.

Reacties

Populaire posts

Het Franse schoolsysteem versus thuisonderwijs

Zelf Miso maken

Россия